GALERIA

 

  - Lubań

  - Okolica

         MIŁEGO DNIA !!!            www.sewerynxp.ksiezyc.pl             Zduńska Wola

 

Lubań (niem. Lauban) – miasto i gmina w województwie dolnośląskim, w powiecie lubańskim. W latach 1975-1998 miasto administracyjnie należało do województwa jeleniogórskiego.

Lubań jest położony w polskiej części Łużyc Górnych na Pogórzu Izerskim, nad rzeką Kwisą.

Miasto leży na międzynarodowym szlaku pątniczym, Drodze św. Jakuba. Zbiegają się tu trzy jego odcinki: Dolnośląska Droga św. Jakuba, Via Regia oraz Via Cervimontana.

Według danych z 31 grudnia 2009 roku, miasto liczyło 21 697 mieszkańców.


Historia


XIII w. – Lubań otrzymał prawa miejskie wg prawa niemieckiego (magdeburskiego),
1243 – margrabia brandenburski Otton III otrzymał Milsko (w tym Lubań) jako posag księżniczki Beatrycze, córki króla czeskiego Wacława I,
1319-1337 – miasto należało do księstwa jaworskiego,
1337 – miasto wraz z dużą częścią Milska przeszło we władanie króla czeskiego Jana Luksemburskiego,
1346-1815 – miasto należało do górnołużyckiego Związku Sześciu Miast,
1427 i 1431 – najazdy husyckie,
1635 – Lubań pod panowaniem saskim,
1815 – miasto stało się częścią pruskiej prowincji Dolny Śląsk (niem. Niederschlesien),
1865 – połączenie kolejowe ze Zgorzelcem i Węglińcem,
1866 – połączenie kolejowe z Jelenią Górą,
1896 – połączenie kolejowe z Leśną,


Elektryfikacja linii Wrocław-Zgorzelec – jedna z pierwszych (tzw. Śląskiej kolei górskiej) i budowa jej warsztatów w Lubaniu, luty-maj 1945 – toczyły się zaciekłe walki radziecko-niemieckie o miasto, które skutkowały zniszczeniem miasta w ok. 60%,


1945 – Lubań został miastem powiatowym na Ziemiach Odzyskanych
W warsztatach kolejowych Lubań produkowano elementy taboru kolejowego dla odbudowywanych Warszawy i Gdańska.


2000 – Likwidacja Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Lubaniu


Zabytki

Kościół ewangelicki Marii Panny z XIV wieku – zabytek
Wieża Kramarska – pozostałość XIII-wiecznego ratusza,
mury miejskie (1318 r.) zbudowane z kamienia bazaltowego z okolicznych kamieniołomów; pierwotnie otoczone fosą; w podwójnym pierścieniu murów znajdowały się cztery główne bramy miejskie: Nowogrodziecka, Mikołajska, Bracka i Zgorzelecka; obecnie pozostałości wzdłuż ul. Podwale,
Baszta Bracka (1318 r.) przy ul. Brackiej, część rozebranej w XIX wieku Bramy Brackiej,
Wieża Trynitarska (Dzwonnicza) (1320 r.) przy ul. Wrocławskiej, pozostałość rozebranego w XIX wieku kościoła pw. Trójcy Świętej, Dom Solny lub Dom Zbożowy (1539 r.) budynek zbudowany z kamienia bazaltowego ufundowany przez Radę Miejską spełniał swoje funkcje do XIX wieku, później służył jako więzienie miejskie, Ratusz zbudowany w 1554 r. w stylu renesansowym; obecnie mieści Salę Rajców Miejskich, Muzeum Regionalne (d. Muzeum Osadnictwa Wojskowego), Urząd Stanu Cywilnego oraz Miejską Bibliotekę Publiczną, Dom Pod Okrętem (1715 r.) rodzinny dom kupieckiej rodziny Kirchoffów, park na Kamiennej Górze, neogotycki kościół parafialny Świętej Trójcy z 1859-1861

Most w Lubaniu – najstarszy most drogowy użytkowany w Polsce wybudowany w 1861 roku.


Transport


W Lubaniu krzyżują się następujące drogi kołowe:

Droga krajowa nr 30 (Jelenia Góra – Zgorzelec)
Droga wojewódzka nr 296 (Kożuchów – Lubań)
Droga wojewódzka nr 357 (Radomierzyce – Osiecznica)
Droga wojewódzka nr 393 (Lubań – Leśna).
Autostrada A4 – Około 10 km na północ od miasta węzeł Godzieszów


Lubań jest także węzłem linii kolejowych:

279: Węgliniec - Lubań
274: Jelenia Góra – Węgliniec
274: Lubań – Mikułowa – Zgorzelec (reaktywowana dla ruchu pasażerskiego 14 grudnia 2008, ponownie zamknięta 30 lipca 2009)
337: Lubań – Leśna (linia towarowa).


Komunikacja miejska

Pierwsze plany wprowadzenia komunikacji miejskiej w Lubaniu powstały w latach siedemdziesiątych, jednak pierwsze autobusy wyjechały na ulice miasta w czerwcu 1989.            Były to (i nadal są) zwykłe pojazdy PKS, nieprzystosowane do kursowania w mieście (m.in. brak pneumatycznie otwieranych drzwi). Spółka PKS Voyager, która przejęła transport miejski w Lubaniu po upadku Pekaes Lubań, planuje wprowadzenie pojazdów przystosowanych do transportu miejskiego.

Linie 50 i 51 łączą centrum miasta z odległymi dzielnicami, takimi jak Uniegoszcz, Księginki czy Osiedle Piastów.


Struktura powierzchni

Według danych z roku 2002 Lubań ma obszar 16,12 km², w tym:

użytki rolne: 48%
użytki leśne: 3%
Miasto stanowi 3,76% powierzchni powiatu.


 


Pokaż Lubań Śl. Moje miasto na większej mapie
 

 

Leśna - Lubań - Złotniki

 

 

 

 

 

 LICZNIK ODWIEDZIN

Liczniki internetowe