Chevrolet Corvette



– sportowy samochód osobowy, produkowany od 30 czerwca 1953 roku w Stanach Zjednoczonych przez firmę Chevrolet należącą do koncernu General Motors.
Pierwsza generacja produkowana była tylko jako kabriolet, wszystkie pozostałe dostępne były także z nadwoziem typu coupé. Obecnie produkowana jest szósta generacja tego modelu.

C 1

Pierwsza generacja pojawiła się w 1953 roku jako dwumiejscowy kabriolet a właściwie roadster. Na stalowej ramie drabinkowej osadzono nadwozie wykonane z tworzyw sztucznych. Początkowo do napędu posłużył silnik 235.5 cid (ang.: cali sześciennych) R6 o pojemności około 3860 cm³ i mocy 150 KM, później 195 KM. W 1956 roku zaprezentowano model z przestylizowanym nadwoziem. Jego cechą charakterystyczną było obłe przetłoczenie za przednim nadkolem. Po raz pierwszy można było zamówić wersję hardtop (ang.: sztywny dach). Pojawiły się również silniki ośmiocylindrowe V8 o mocy 265 KM a rok później już 283 KM, uzyskane z silnika wyposażonego we wtrysk paliwa o pojemności około 4640 cm³ (283 cid). W 1958 roku wprowadzono model z podwójnymi reflektorami z przodu. W latach 1958 - 1960 oferowano ww. silnik, oznaczony od pojemności skokowej 235, w wariantach mocy od 230 do 315 KM. W 1962 roku zaprezentowano silnik 327 (~5360 cm³) o mocy maksymalnej 360 KM

C 2

Po dziesięciu latach od zaprezentowania pierwszej generacji pojawiła się nowa wersja: Corvette Sting Ray. Zmodyfikowano ramę, aby była lżejsza, przednie zawieszenie, ale przede wszystkim całkowicie zmieniono nadwozie, które miało przypominać wyglądem rekina. Z dwóch wersji, kabriolet i fastback coupé to ta druga wzbudza największe zainteresowanie i jest jednocześnie jednym z najbardziej poszukiwanych modeli Corvette w historii tego modelu. Powodem jest tylna panoramiczna szyba a w zasadzie dwie szyby przedzielone środkowym słupkiem, przez który przechodzi przetłoczenie, idące wzdłuż całego samochodu, imitujące kręgosłup "bestii". Ze względów bezpieczeństwa nakazano firmie rezygnację z tego słupka i model na rok 1964 posiada już jednolitą panoramiczną szybę bez charakterystycznego słupka.
Do napędu posłużył silnik 327 V8 o mocy 365 KM. W roku 1966 zastosowano silnik 427, z serii zwanej big-block, o mocach 425-435 KM

C 3

Całkowicie nowy model pojawił się w 1968 roku. W pierwszym sezonie nie był on w jakikolwiek sposób oznaczony, lecz już w 1969 powrócono do nazwy Stingray, jednak pisanej teraz razem[1]. Podstawę stylistyczną stanowił prototyp Mako Shark II. Podstawę napędu stanowił silnik 327 V8 o mocy 350 KM. W 1970 roku w życie weszła ustawa o czystym powietrzu, narzucająca producentom ograniczenia emisji substancji szkodliwych. W ten sposób na przeszło dwadzieścia lat skończył się wyścig mocy. Następnie kryzys paliwowy spowodował obniżanie mocy w stosowanych silnikach, która spadła do 180 KM w silnikach L48 V8 w latach 1976 - 1979. Ponownie ze względów bezpieczeństwa w 1975 roku zakończono produkcję roadstera. W 1978 roku nastąpił pierwszy poważny facelifting. Zamiast pionowej tylnej szyby osłoniętej po bokach słupkami, pojawiła się duża panoramiczna szyba.

C 4

W 1984 roku pojawił się nowy model o stylistyce odpowiadającej ówczesnym trendom. Napęd stanowił silnik L83 o mocach 200 - 250 KM w pierwszym roku produkcji i L98 w latach 1985 - 1991. W roku 1987 do oferty powraca kabriolet. Lecz dopiero wersja Corvette ZR1 zaprezentowana w 1989 roku przypomniała światu, że jest to samochód sportowy. Napędzana silnikiem oznaczanym LT5 V8 o pojemności 5740 cm³ osiągała moce 367, 385 i 405 KM.

C 5

Piąta generacja ujrzała światło dzienne w 1997 roku. Konstrukcja z nadwoziem z tworzyw sztucznych, oparta na hydroformowanej ramie skrzynkowej jest znacznie lżejsza od poprzednich a układ transaxle, polegający na umieszczeniu skrzyni biegów na tylnej osi, pomiędzy kołami, powoduje korzystniejsze rozłożenie mas pomiędzy osie. Napęd stanowił silnik LS1 V8 o pojemności 5665 cm³ i mocy 345 KM oraz 350 KM. W 2001 roku pojawił się następca wersji ZR1, model Z06. Do napędu użyto jednostki LS6 o mocy 385 KM a w rok później 405 KM, połączonej z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Prędkość maksymalna to 274 km/h.

C 6

W 2005 roku rozpoczęła się sprzedaż szóstej już generacji. Przy konstruowaniu tego modelu skupiono się na poprawie własności jezdnych, dostosowując auto do bardziej komfortowego codziennego użytkowania. Układ transaxle pozostał, lecz tym razem skrzynia przekazuje na koła moc 400 KM wytwarzanych przez silnik LS2 V8 o pojemności 5970 cm³. Po raz pierwszy również, od 1962 roku zastosowano w tym modelu stałe, niechowane reflektory. Cała sylwetka sprawia wrażenie krótkiej, zwartej i bardzo szybkiej.
Od roku 2006 model Chevrolet Corvette C6 Z06 z silnikiem LS7 o pojemności 7008 cm³ i mocy 512 KM. Od roku 2009 model Chevrolet Corvette C6 ZR1 z silnikiem o pojemności 6172 cm³ LS9 i mocy 647 KM. Sprint do 100km/h wynosi 3,2 s czyli szybciej niż Ferrari GTO, a do 200km/h wynosi 10,9 s. Prędkość maksymalna to 330 km/h.



źródło : http://pl.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Corvette

 

C 1

 

C 2

 

C 3

 

C 4

C 5

C 6